Author: Rossinskaya A. Librarian of the foreign literature department of the Russian State Children’s Library
E-mail: a_rossinsky@mail.ru
Annotation: In the article a children’s library is considered as the unique environment for social, cultural, cognitive and communicative development by means of world cultures and foreign languages. Possibilities of libraries’ participation in the processes of school specialization trainings as resource centers of network elective courses are considered while taking the Russian State Children’s Library (RSCL) as an example.
Key words: library multiple functionality, needs of readers, specialized training, senior classes, general eduction schools, network model, process of specialization, cognitive skills, elective courses, children’s library, library resources, foreign language animation activities.
Bibliography:
1. Догерти Б. Здравствуй, Никто! / Б. Догерти. — М., 2000. -240 с.
2. Концепция модернизации российского образования на период до 2010 года. — М., 2002. — 12 с.
3. Концепция профильного обучения на старшей ступени общего образования. // Вестник образования. Профильное обучение: темат. вып. — 2002. — Дек. — С. 5–26.
4. Новые государственные стандарты школьного образования по иностранному языку. — М.: Астрель, 2004. — 380 с.
5. Россинская А. Н. Коммуникативно-когнитивное развитие учащихся в рамках элективного курса по культуроведению // Языки в современном мире: материалы VI Междунар. конф. — М., 2007. — С. 324–334.
6. Она же. Project «What’s in a Book?» // English. — 2007. — № 8. — С. 44.
7. Финней П. Дневник тайн Грейс / П. Финней. — М.: Олма Медиа Групп; Олма-Пресс, 2008.
Summary in russian
Read the article…