Author: Kapyrina A., Academic secretary of the National Library of Belarus
E-mail: kapyrina@nlb.by
Annotation: The article outlines the results of complex analysis of bibliographical services while taking level of contentment of user information needs into account. Results of survey that was done at the National Library of Belarus during 1997–2000 are presented.
Key words: Bibliographical services, study of effectiveness, application of electronic information resources.
Bibliography:
1. Моргенштерн И. Г. Качество и эффективность справочно-библиографического обслуживания // Советское библиотековедение. — 1991. — № 3. — С. 42–48.
2. Пилко И. С. Анализ эффективности библиографического производства и качества библиографических продуктов и услуг: метод. основы // Повышение эффективности библиографической деятельности библиотек в условиях перестройки. Вопросы библиографоведения: сб. науч. тр. / Гос. б-ка СССР им. В. И. Ленина; редкол.: В. А. Фокеев (отв. ред.) [и др.]. — М., 1990. — 116–129.
3. Полл Р. Измерение качества работы: междунар. руководство по измерению эффективности работы универс. и других науч. б-к / Р. Полл, П. Бокхорст при участ. Р. А. Хиралдо [и др.]; пер. с англ. Н. В. Соколовой; под ред. О. Ю. Устинова. — М.:
Логос, 2002. — 151с. — (Публикация ИФЛА; 76).
4. Guidenelines for implementing and maintaining virtual reference services [Electronic resourse] // Reference and user services association / Amer. Library Association. — Chicago, IL, 2004. — Mode of access: http://www.ala.org/ala/rusa/rusaprotools/referenceguide/virtrefguidelines.htm (15.12.2005).
5. Lipow A. G. The future of reference: point-of-need reference service: no longer an afterthought // Reference Services Review. — 2003. — Vol. 31, N 1. — P. 31–35.
Summary in russian
Read the article…