On-line catalogue

как искать?

8 (800) 100-5790
8 (499) 557-0470
8 (495) 695-5790
Back to main page /  Products /  Journals and magazines /  Bibliotekovedenie /  № 1'2011  /  Rassadina M. Through Function of Vocational Guidance in the Continuing Library Education System

Through Function of Vocational Guidance in the Continuing Library Education System

Author: Rassadina M., Head, Library and Information Center of the Vladimir Regional College of Culture and Arts, Associate Professor, Vladimir State University for the Humanities

Abstract: The paper explains the importance for professional guidance in the light of contemporary demographic situation. The specifics of continuous training system and necessity of vocational guidance at all levels are considered in the paper.

Key words: Vocational guidance, system of continuous training, system of proceeding professional development, librarian profession, further librarian education, the staff situation in libraries, activities for books and reading promotion, repeated vocational guidance, professional image, and prevailing function

Bibliography:

  1. Бочарникова Е.С. Планирование и развитие карьеры молодых библиотечных специалистов в Белгородской государственной универсальной научной библиотеке // Молодые в библиотечном деле. — 2007. — № 1–2. — С. 45–46.
  2. Бражникова С. Профессионал должен учиться непрерывно // Библиотечная газета. — 2002. — № 17. — С.3.
  3. Великие люди — библиотекари: от А до Я / сост. Е.И. Полтавская; под ред. Ю.Н. Столярова. — М.: Школьная библиотека, 2005. — 160 с.
  4. Гордеева В.А. Четыре «стихии» становления профессионала // Библиотековедение. — 2008. — № 3. — С. 116–119.
  5. Дударева Е.Б. Переподготовка библиотечных кадров: организационно-функциональная структура // Науч. и техн. б-ки. — 2008. — № 9. — С. 76–83.
  6. Концепция дополнительного профессионального образования / разраб. Т.Я. Кузнецова; РБА; АПРИКТ. — М.: [б.и.], 2003. — 19 с.
  7. Костюкова М.В. Библиотечно-информационная подготовка старшеклассников как начальный этап профессионализации: дис. ... канд. пед. наук / М.В. Костюкова. — М., 2000. — 242 с.
  8. Кузнецова Т.Я. Библиотечные кадры сегодня и завтра: пути решения проблемы кадров, которые «решают все» // Науч. и техн. б-ки. — 2009. — № 3. — С. 7–12.
  9. Мазурицкий А.М. Вузы культуры в системе непрерывного библиотечного образования // Совершенствование подготовки кадров сферы культуры: традиции и новации: материалы научно-метод. конференции. — М.: МГУКИ, 2004. — С. 113–116.
  10. Он же. Современные проблемы подготовки библиотечно-информационных кадров в вузах культуры // Науч. и техн. б-ки. — 2004. — № 4. — С. 16–20.
  11. Мартынова Л.С. Непрерывное профессиональное библиотечное образование: «точки роста» // Библиотековедение. — 2003. — № 6. — С. 34–40.
  12. Матвеев М.Ю. Психологические проблемы совершенствования имиджа библиотек // Науч. и техн. б-ки. — 2009. — № 1. — С. 103–109.
  13. Матлина С.Г. И это все о нем. Попытка самоидентификации // Библ. дело. — 2008. — № 20. — С. 2–7.
  14. Многоуровневая программа непрерывного библиотечного образования / В.М. Кулаченко [и др.] // Публичные библиотеки. Пути взаимодействия: сб. лучших работ. Вып. 13. — Новоуральск, 2005.
  15. Мосягина Л.И. Программа непрерывного профессионального образования библиотечных работников // Публичные библиотеки. Пути взаимодействия: сб. лучших работ. Вып. 13. — Новоуральск, 2005.
  16. Новиков А.М. Принципы построения системы непрерывного профессионального образования // Педагогика. — 1998. — № 3. — С. 11–18.
  17. Пальгуева Г.М. «Зажигать» или «прозябать’BB? Итоги кадрового мониторинга / Г.М. Пальгуева, О.В. Вешнякова // Библ. дело. — 2008. — № 20. — С. 29–32.
  18. Рассадина М.И. Разыскиваются «хранители времени», или Кто бы дятла знал, кабы носом не стучал? // Библ. дело. — 2008. — № 22. — С. 28–31.
  19. Она же. Формы профориентационной работы. Опыт Владимирского областного
    колледжа культуры и искусства // Науч. и техн. б-ки. — 2010. — № 4. — С. 63–72.
  20. Российский энциклопедический словарь: в 2 кн. Кн. 2. Н—Я. — М., 2001. — С. 1264.
  21. Симонов Б.А. Дифференцированный подход к профилированию отдельных ступеней непрерывного библиотечного образования: дис. ... канд. пед. наук / Б.А. Симонов. — М.: [б.и.], 1994. — 146 с.
  22. Сукиасян Э.Р. Библиотечная профессия. Кадры. Непрерывное образование: сб. статей и докладов / Э.Р. Сукиасян. — М.: ФАИР-ПРЕСС, 2004. — 448 с.
  23. Он же. Подготовка специалистов — процесс непрерывный // Библиотека. — 1999. — № 9. — С. 47–48.
  24. Уфимцева Н.Л. Непрерывное образование библиотечного персонала: концепция // Публичные библиотеки. Пути взаимодействия: сборник лучших работ. Вып. 13. — Новоуральск, 2005.

Summary in Russian

Read the article

 

The site is created with financial support of Federal agency on the press and mass communications of the Russian Federation
RSL official site
design by Shire shag © 1999-2012 Russian State Library
For more information please contact
Свидетельство о регистрации средства массовой информации:
Эл № ФС 77-20215 от 13 декабря 2004 года.