On-line catalogue

как искать?

8 (800) 100-5790
8 (499) 557-0470
8 (495) 695-5790
Back to main page /  Products /  Journals and magazines /  Bibliotekovedenie /  Bibliotekovedenie № 5’2009  /  Shibaeva E. Knowledge Management as a New Function of Libraries

Knowledge Management as a New Function of Libraries

Author: Shibaeva E., Director of Projects and Programs Management of the Center of Library Innovative Technologies of the Russian State Library
e-mail: shikate@gmail.com

Annotation: The article presents a survey of knowledge management modern understanding in the librarianship. The library is considered as the active subject of interaction in the knowledge management process, where a library should create the conditions so as the knowledge of users becomes the property of the library, and the knowledge stored in the library, is transformed for the purpose of creation of a new knowledge by users.

Key words: Knowledge Management, Knowledge Transformation, Service of Users.

Bibliography:

  1. Дворкина М. Я. Библиотечно-информационная деятельность: теоретические основы и особенности развития в традиционной и электронной среде / М. Я. Дворкина. — М.: ФАИР, 2009. — С. 208—219.
  2. Деревянко Е. В. Навигаторы знания: будущее библиотечной и информационной профессии (по материалам зарубежной печати 1998—1999 годов) // Библиотековедение. — 2000. — № 2. — С. 8—11.
  3. Древясников В. А. Построение системы управления знаниями на предприятии: учеб. пособие / В. А. Древясников. — М.: КНОРУС, 2008.
  4. Каптерев А. И. Менеджмент знаний: от теории к технологиям: науч.-метод. пособие / А. И. Каптерев. — М.: Либерея-Бибинформ, 2005. — 296 с.
  5. Колин К. К. Библиотекари будущего — инженеры знаний // Библиотековедение. — 2000. — № 6. — С.1.
  6. Крымская А. С. Основы управления знаниями // Библиотечное дело (Журнал для профессионалов. Новые технологии. История. Опыт) [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://www.bibliograf.ru (17.11.04).
  7. Она же. Управление знаниями — перспективная технология для библиотечно-информационных работников // Научные и технические библиотеки. — 2005. — № 9. — С.10—16.
  8. Лопатина Н. В. Профессия библиографа в период информатизации // Мир библиографии. — 1998. — № 3. — С. 35—37.
  9. Мариничева М. К. Управление знаниями на 100 %: путеводитель для практиков. — М.: Альпина Бизнес Букс, 2008.
  10. Никонорова Е. В. Инновационные перспективы методологии постнеклассического библиотековедения // Библиотечные исследования в системе постнеклассической науки. Пробл.- ориентирован. сб. — М., 2008. — С. 25—31.
  11. Нонака И. Компания — создатель знания. Зарождение и развитие инноваций в японских фирмах / И. Нонака, Х. Такеучи / пер. с англ. — М.: ЗАО «Олимп-Бизнес», 2003.
  12. Румизен М. К. Управление знаниями / пер. с англ. — М.: АСТ: Астрель, 2004. — С. 65.
  13. Webster M. The Role of the Library in Knowledge Management // Knowledge Management: Social, Cultural and Theoretical Perspectives — Oxford: Chandos Publishing, 2007.

Summary in russian

Read the article...

The site is created with financial support of Federal agency on the press and mass communications of the Russian Federation
RSL official site
design by Shire shag © 1999-2012 Russian State Library
For more information please contact
Свидетельство о регистрации средства массовой информации:
Эл № ФС 77-20215 от 13 декабря 2004 года.